Een paar dagen Taizé - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Een paar dagen Taizé - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Een paar dagen Taizé

Door: MarjaCompostella

Blijf op de hoogte en volg Marja

16 Maart 2010 | Frankrijk, Taizé

Marja heeft de eerste nacht van haar tocht in Taizé doorgebracht. Na het bezoek aan de avondviering en de gezamenlijke maaltijd kon ze uitrusten van de lange treinreis.
Ze heeft met veel mensen kennis gemaakt. Bijzonder is dat ze drie antropologiestudenten uit Utrecht heeft ontmoet: derde- en vierdejaars die daar ook een tijdje verblijven. Bijzonder omdat onze jongste, de vandaag jarige (!) Hanna, als tweedejaars hetzelfde studeert in Utrecht. Ook zijn er drie mensen die eerder de Camino (= route naar Santiago) gelopen hebben.
Vanmorgen is Marja in een van de groepen gekomen. Ze blijft hierin tot zondag. Deze groep bestaat uit 30-plussers met veel Duitse docenten van een groep leerlingen. Ze zijn pastor of geven godsdienst. Verder zitten er in de groep veel mensen uit Zweden, Zwitserland en België.

Waarom start Marja in Taizé?
Het dorpje heeft een bijzondere betekenis voor ons. Zo’n 33 jaar geleden, in hartje zomer, stonden we met ons tentje midden op het terrein tussen het dorp en de grote Verzoeningskerk. Een week lang deelden we het leven met duizenden anderen: samen eten, samen zingen, samen stil zijn en gesprekken voeren over de zaken die betekenis hebben in ons leven. Vooral de muziek en het zingen trok Marja aan.
Weer thuis in Westfriesland – rondom Hoorn – ontstond een clubje van Westfriese Taizégangers waar ook enkele deelnemers van Pax Christi Voettochten in Den Bosch en Twente zich bij aansloten. Dit clubje komt na al die jaren nog steeds om de twee à drie maanden bij elkaar.

Afgelopen zomer waren we er weer. Deze keer stond onze tent op de Camping La Tuilerie de Chazelle. Deze kleine rustige camping wordt gerund door het Nederlands-Engelse echtpaar Cees en Sue en hun katje Fifi en ligt aan de voet van een oude steenoven of ticheloven (tuilerie) op nog geen drie kilometer van Taizé. We bezochten de inmiddels flink gegroeide campsite aan de rand van Taizé en genoten van de wandeling door het grote stiltebos, van de rust in de grote kerk en de prachtige muziek.

Op Youtube uiteraard ook muziek uit Taizé:

Zie de foto's over Taizé op:

Meer over Taizé:

Meer over Camping La Tuilerie de Chazelle:

• 16 Maart 2010 - 16:38

Yanti Palte:

Hoi Marja,

Groet uit Arnhem. Vergeet niet een gesprek met je innerlijke ziel te voeren op elke voetstap. Het ga je goed.
    Ik zal je regelmatig 'bezoeken', tot de volgende keer.......

• 17 Maart 2010 - 07:34

Anita:

succes marja...
    Enne nog gefeliciteerd met Hanna...
    kom af en toe wel ff kijken hoe je er voor staat, loopt, hangt, ligt
    bye bye...

• 17 Maart 2010 - 14:30

Marja:

Nu Ben ik bij Cees en Sue op een kopje thee. Het is hier prachtig weer. Alhoewel Sue zegt dat er in het weekend regen komt.
    Tot zondag na de mis blijf ik in Taize. Daarna gaat het wandelen beginnen. Ik wil lopen naar Cluny en vandaar uit met bussen en treinen naar Le Puy. Vandaaruit starten veel mensen. Ik ben alleen nog maar engeltjes tegen gekomen.
    Dag lieve Jan wat schrijf je mooie verhalen.Lieve Hannna en Nienke bedankt voor de kleine briefjes. Jullie zijn schatten. en aan Valeria wil ik zeggen dat ik twee keer op een dag aan je denk.
    Kus aan allen. Marja

• 22 Maart 2010 - 14:51

Walter Diks:

hoi Marja,
    Het is wel durf hoor zo in je eentje. Ik hoop dat je onderweg veel inzicht en intuitieve kennis op zult doen. groetjes