Midden in de week in Taizé - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Midden in de week in Taizé - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Midden in de week in Taizé

Door: Marja en Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

20 Maart 2010 | Frankrijk, Taizé

Maandag kwam Marja dus aan. Het contact verloopt via sms.
Ze schrijft: "Ik ben in Taizé. Ik ga op reis en laat thuis ... mijn stokken. Ga nu eten. Daarna in gebed." Geen nordic walken dus.

Dinsdag: "Ik dacht dat ik mijn zonnebril vergeten was. Een engeltje heeft het vannacht in mijn tas gestopt."
Verder: "De diensten zijn heilzaam."
Ook schrijft ze iets over hoe ze gehuisvest is. Nee, niet in haar tentje:
"Ik lig warm en alleen op een kamer voor acht."
Blijkbaar is het niet zo druk. Bovendien, er zijn meer dan honderd van dat soort kamers.

Woensdag heeft Marja een wandeling gemaakt naar het echtpaar van de camping waar we vorig jaar stonden. Ze heeft gezellig thee gedronken bij Cees en Sue. Lekker bijgekletst en de nieuwe kat bewonderd. Ze schrijft: "Ik ben vergeten een foto van Sue en Cees te maken. Een rustige wandeling terug door het bos gemaakt. Het eten hier is eenvoudig doch voedzaam. De gesprekken zijn meertalig ... "
En dan breekt het sms-je af. De rest ontbreekt.

Een foto van Cees en Sue zet ik dan maar op onze foto-site:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakker/EenWeekjeInTaize?authkey=Gv1sRgCNOPm8uNpN7PQw&feat=directlink

Een mooie impressie van het leven in en om de Communiteit van Taizé vind je in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_p0L25m0NVo&NR=1&feature=fvwp

Donderdag weer een rustige dag met veel stilte. Meestal begint de dag met een inleiding door een van de broeders, een bezinning op een Bijbeltekst. De rest van de dag denken de deelnemers daar over na. Op een bepaald moment kan er in de groep een uitwisseling plaatsvinden.

Over donderdagavond smst Marja: “Net de Duitse bus uitgezwaaid. Ga morgenmiddag waarschijnlijk bij Cees langs.”
Blijkbaar had ze toch wel zin in de nordicwalkingsticks van Cees. En inderdaad: vrijdagavond een kort berichtje dat ze de stokken heeft opgehaald.

Zondag wandelt ze naar Cluny. Enkele beelden van de resten van de vroegere abdijkerk kun je zien in ons fotoalbum:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakker/Cluny2009?feat=directlink

  • 18 Maart 2010 - 06:53

    Cees Van Halderen:

    Ik kan misschien nog een kleine aanvulling geven op de afgebroken SMS. Marja wilde graag in het stiltehuis (Ameugny)verblijven, maar dat was volledig bezet. Jan kan ongetwijfeld beter uitleggen dan ik wat zoiets precies in houdt. Ze "moest" dus in één van de barakken gehuisvest worden, met slaapzalen voor 8 personen, maar aangezien de slaapzaal niet bezet is, heeft ze er het rijk alleen. En mocht ze echt om het hand zitten wat betreft haar Nordic wandelstokken: ik heb er twee (verstelbare, dus afgekeurd door de Nederlandse vereniging van Nordic huisvrouwen) ongebruikt in een hoek staan, dus als ze die wil lenen: voor een wandeling door het bos weet ze alles. Als we niet thuis zouden zijn, ze staan in de hoek van het balkonnetje/de overloop bij de voordeur. Als ze verdwenen zijn weet ik wie de eventuele dief is....

  • 18 Maart 2010 - 20:30

    Jan:

    Beste Cees,
    Fijn dat je het kon aanvullen. En je "stokken-aanbod" heb ik doorgeSMSt naar Marja.

  • 18 Maart 2010 - 22:35

    Jan:

    Ameugny ligt op loopafstand van de oecomenische broedergemeenschap van Taizé. In dit dorpje van nog geen 200 inwoners ligt het stiltehuis van de communiteit, waarin de gasten verblijven die – net als Marja - gekozen hebben voor een week van stilte.

  • 20 Maart 2010 - 07:15

    Cees Van Halderen:

    Nog even een kleine aanvulling vanuit La Tuilerie. Marja kwam gisteren nog even langs om de stokken op te halen, en daarna nog een derde keer omdat ze wéér vergeten was een foto van Sue en mij te maken. Maar dat is nu helemaal in orde gekomen. Het is hier de afgelopen dagen stralend weer geweest, dus mag ze ook wat dat betreft niet klagen. Ze voelt zich erg thuis bij de bijeenkomsten in Taizé, en ze vertelde ons ook dat ze zich erg gesterkt weet door de geestelijke steun die ze vanuit haar gemeente kreeg (heet dat gemeente in de R.K. kerk? het verraadt in elk geval mijn protestantse komaf!).

  • 20 Maart 2010 - 12:45

    Mariet / Kees:

    Fijn om te lezen hoe de eerste week is geweest.Nu na de stilte van Taizé 'n goed begin aan de wandeling. Groetjes en gebed vanuit Arnhem, 20-03-10.

  • 20 Maart 2010 - 12:51

    Debby:

    Erg fijn te lezen dat alles voorspoedig verloopt. En dat Marja het erg naar haar zin heeft. En Jan je bent er maar druk mee zo'n reisverslag. Maar het is erg leuk om te lezen.

  • 21 Maart 2010 - 08:31

    Nienke:

    Na die rust en stilte in Taize is het nu bijna tijd om op pad te gaan. Zet m op mam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Marja op weg naar Compostella

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 54129

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 25 Juni 2010

Marja op weg naar Santiago

Landen bezocht: