Week twee: Van Le Puy naar d'Aubrac. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Week twee: Van Le Puy naar d'Aubrac. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Week twee: Van Le Puy naar d'Aubrac.

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

22 Maart 2010 | Frankrijk, Parijs

Vandaag - maandag - is Marja in Le Puy aangekomen.
De reis er naar toe was een prachtige trip langs de Loire.
Ze heeft onderdak gevonden in Maison Saint François en kon mee eten met de specialiteit van het huis: macaroni en linzen. Deze oude herberg wordt gerund door zusters Franciscanessen. Dagelijks komen er pelgrims om er te rusten en te overnachten in deze Gite d'Etape, onder het beeld van Maria.

Marja stuurt in een dikke envelop de spullen op die ze niet meer nodig heeft: routeboekje, kaarten, tickets enz. Ze schrijft onder meer:"Ik heb wat spierpijn in mijn rechterdijbeen, waarschijnlijk van het knielen en zitten in Taizé. Gaat met lopen hopelijk over. Ik maak me geen zorgen over waar ik zal slapen. Dat komt vanzelf. Havermout en bruin brood mis ik wel, maar mijn darmen werken prima op fruit."

Dinsdagmorgen om 7 uur is Marja in de pelgrimsviering met pelgrimszegen in de kathedraal van Le Puy. En dan aan de wandel. Eerst nog wat te eten voor onderweg kopen. Dan door een heuvelachtig gebied loopt ze flink omhoog en weer omlaag. In totaal 24 km tot aan Saint Privat d'Allier. Onderweg loopt ze een tijdje samen met Oostenrijkse Hans die uit Wenen is komen lopen. Marja is de eerste echte pelgrim die hij tegenkomt. Genoeg stof tot kletsen dus.

Woensdag 24/3: Marja is door het bergachtige gebied naar het dorpje Saugues gelopen. Door het lange afdalen is haar rechterknie wat gevoelig geworden.
Twee dames uit Gouda, Adri en Ester, die ze gister in het logement tegenkwam, treft ze nu ook weer in het logement hier in Saugues. Samen hebben ze macaroni gegeten.

Donderdag 25/3: Bij het vertrek even naar huis bellen met de telefoon van een mede-pelgrim. Het beltegoed is op en het opwaarderen lukt niet.
Thuis lukt het Jan wel om de telefoon via internet op te waarderen.
Marja schrijft verder: "Na 20 km lopen staat mijn bed in Le Sauvage, een oude boerderij uit 1217!
Vlakbij een veulen van twee dagen van een gróóóót Frans paard.
Als God in Frankrijk."

Vrijdag 26/3: "Vanmorgen 10 cm sneeuw. Slaap vannacht in St.Alban. Samen met twee Noorse vrouwen maken we Noorse soep met Franse ingrediënten en witte en rode wijn."

Zaterdag 27/3:
“Na twee en een half uur extra lopen in de regen bij 2 graden, staat mijn bed in Les Quatres Chemins. Voel me goed en voldaan van de wandeling. ;-0
Zit in het enige huis, dat ook café is, met drie oude mannetjes en een hond. Groetjes aan iedereen.”

In Arnhem brengt buurman Toon aan Jan een katern uit de Gelderlander dat geheel gaat over wandelen. Het eerste artikel gaat over een echtpaar dat wandelde vanuit Nederland naar Santiago de Compostella. Ze kwamen daarbij ook op de route die Marja nu loopt.

Zondag 28/3: Palmzondag.
In Elden (Arnhem) is de palmzondagsviering aan de gang. Jan staat tijdens het Onze Vader juist hand in hand met andere kerkgangers als zijn mobiel trilt in zijn borstzakje: een sms’je van Marja.
“Op de grote stille vlakte, bij het gezang van een vogel, kabbelend water een frisse wind, in het breken van pain complet met een slok water.”
Blijkbaar heeft ze ook een eigen zondagsviering in de natuur, met een volkorenbroodje.

Die middag komt ze aan in Nasbinals waar ze een overnachtingsplek vindt in het andere gedeelte van een jaren-50 school.
“Na de dagelijkse sokken-hemd-broek was, ga ik op zoek naar eten. Er zijn nog veel meer pelgrims. Ze komen uit Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Duitsland en Canada.”

Lees verder bij "week drie".
Zie ook:

• 23 Maart 2010 - 16:48

Nathalie:

Lieve Marja,

Zo af en toe schiet je door mijn hoofd ik hoop dat alles goed gaat en je gelukkig bent en vooral veel droog weer hebt.

• 28 Maart 2010 - 14:37

Liz:

gaat vlot,je bent goed bezig!
    wel op je knie letten lieverd... srl gelie voor je gaat lopen, en inwikkelen helpt als je het niet kan laten rusten! deed ik ook met vechtsporten toen mijn knie niet goed was..
    hopelijk zit het weer mee, en is het lanschap prachtig.XXX LIZ

• 28 Maart 2010 - 17:04

Ellen:

Hoi Marja,

Zo te lezen aan alle verhalen heb je tot nu toe al een schitterende reis! Geniet van alles wat op je pad komt.

Groetjes, Ellen.
    Ex-buurmeisje haha

• 28 Maart 2010 - 21:02

Catholijn:

succes Marja!

• 29 Maart 2010 - 17:03

Nienke:

Hihi, Nasbinals. Wat een gekke naam. Heel leuk om zo kleine stukjes informatie te krijgen over wat er allemaal gebeurt om je heen, mam.

• 29 Maart 2010 - 17:53

Theo & Ria Span:

Dag Marja, leuk weer even iets van je tocht te lezen! We leven écht mee hoor en met het thuisfront, gisteren na de kerk nog even met Jan gesproken.Sterkte hoor,pas goed op je zelf!