Week zeven: Van Roncevalles naar Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Week zeven: Van Roncevalles naar Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Week zeven: Van Roncevalles naar Najera

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

03 Mei 2010 | Spanje, Nájera

26 april: Zubiri, Spanje.

Marja loopt vanaf vandaag in Spanje. De pelgrimsroute die ze loopt heet in Spanje "Camino Frances". Ze schrijft: "Goed geslapen met 120 mensen in de zaal te Roncesvalles. Ik voel me sterk en loop makkelijk. Neem een Amerikaanse vrouw Robin op "sleeptouw". In Roncevalles hebben we de pelgrimszegen ontvangen.
Het is gewoon fijn om rustig aan te lopen en niet te hollen om een slaapplaats, die komt toch wel. De Pyreneeën zijn prachtig!
Vandaag ook weer rustig aan gedaan, niet de hele etappe. Het was een warme dag. Onderweg veel gerust en bijna letterlijk de hele wereld tegen gekomen.
Met enkele van die 120 overnacht ik nu in Albergue Zaldiko, een refugio in Zubiri, een klein dorpje vlak bij Esteribar.
(http://www.alberguezaldiko.com/ )
(http://tinyurl.com/AlbergueZaldiko)

Iedereen bedankt voor het "meelopen" en meeleven.
Opa en oma Viets: gefeliciteerd met de kleinzoon, het leven gaat verder.
Als het wandelen eventjes zwaar is geef ik mijn rugzak aan Zen, die loopt in gedachten achter me aan.
Iedereen een dikke knuffel van Marja.
Zorg dat je geniet van het leven !!!"

27 april: Pamplona
"Mijn medepelgrims van gisteren en vandaag uit Korea en de USA en ik overnachten in de Duitse herberg Paderborn. Deze herberg is hier vanaf 2006 in het kader van de zusterstadrelatie tussen Pamplona en Paderborn. Hij wordt gerund door telkens twee andere vrijwilligers uit Paderborn die enkele weken voor de pelgrims zorgen en daarna afgelost worden. Verder zijn hier veel Duitssprekende pelgrims.
http://tinyurl.com/CasaPaderborn
We zijn vlakbij het centrum en we hebben even door de straten van Pamplona gelopen, waar ook de stieren rennen. Ik heb tapas gegeten en ga vroeg slapen. Het is heet om te wandelen."

28 april: Puente la Reina
"In Albergue St.Jacobe zit ik in de kelder van een hotel. Ze hebben daar een goedkope plek om te slapen voor pelgrims. Negen euro per nacht. De originele albergue is slechts 5 euro, maar ik wilde eens duur doen en ook eten voor 11 euro.
Ben nog samen met Robin (USA) en Jung (Korea), maar de kans is groot dat we morgen toch ieder onze eigen weg gaan. We lopen wel bijna even snel. En er wordt onderweg veel gepraat. We ervaren en verzinnen veel metaforen van de Camino en het leven.
De andere meiden die we tegen komen lopen 's ochtends sneller en 's middags langzamer. Het liefste heb ik een rustige doorgaande stap en alleen wat praten tijdens de korte rustpauze. Het is heerlijk om lang te lopen en niks te zeggen. Daar wordt je geest lekker stil van.
De hardlopers zullen het kunnen beamen.
Ik zit nu in Puente La Reina. Hier komen de meeste routes van de Camino samen. Die van de Franse kust en die uit Italië en de andere twee Franse routes waren in St.Jean-Pied-de- Port al samen gekomen. Als je mensen vanuit de hele wereld wilt ontmoeten, hoef je niet de wereld af te reizen. Gewoon de Camino lopen en ze komen je tegemoet, of achterop.
Van iedereen mis ik Zen nog wel het meest, omdat hij niet terug kan bellen of sms'en. Geef hem af en toe een dikke knuffel van mij.
Groetjes aan iedereen en geniet van het leven dag bij dag."

29 april: Estella
Albergue Parroquial in Estella heeft een bed en een maaltijd tegen een vrije gift. Eenvoudig, maar het voldoet. Nóg twee uur lopen in de warmte is te veel. Veel mooie oude plekken gezien, b.v. het dorpje Cirauqui.

30 april: Los Acros
Onderweg: "Ik houd nu even wat rust. Half bewolkt, heerlijk wandelweer. Prachtige velden, koren, olijven, druiven."
Na aankomst in Los Arcos: "In sommige plaatsen waar je kunt slapen is ook een computer, al zijn het maar een paar minuten. Nu slaap ik in Los Acros in de herberg van de Oostenrijkse Camino vereniging. Het zit goed in elkaar: verschillende slaapzalen, mannen en vrouwen door elkaar.
De natuur is hier prachtig in de lente. Alles is nog groen en de gewassen beginnen net te groeien. Vandaag langs veel graanvelden, wijngaarden en olijfbomen gelopen.
Er was zelfs een plek waar een wijnbron was waar je gratis wijn kon drinken. Dat is een wijnfabriek die dat speciaal voor de Camino gangers gemaakt heeft. Wijnhuis Irache heet het en staat tegenover een mooi klooster. Kun je misschien zelf opzoeken: http://tinyurl.com/WijnhuisIrache
Er zijn hier vele oude gebouwen en kerken die nog uit de middeleeuwen stammen. Ik waan me af en toe ook een oude pelgrim. Er lopen nu veel meer pelgrims als in Frankrijk. De Spaanse lopers zijn af en toe erg luid, maar dat schijnt zo te zijn.
Het is erg leuk om mensen tegen te komen die je een paar dagen geleden ook ergens ontmoet hebt. Dan denk ik dat zij sneller lopen, maar iedereen heeft eens een dag die sneller of langzamer gaat. En elke dag meer dan 25 km lopen is te veel voor mij, zeker als het zo warm is als gister is geweest.
Iedereen de hartelijke groeten en nog een gezellige Koninginnedag.
Dikke knuffel van mij."

1 mei: Nogroño
Deze keer wel moe van 30 km. Het was wel goed koel wandelweer. Aangekomen in Nogroño kan ik terecht in Albergue Puerte del Revellin. Deze herberg is nieuw. Mannen en vrouwen slapen in dezelfde ruimte.

2 mei: Nagera
Ook vandaag weer lekker koel wandelweer. Ik zit nu op mijn bed in de Albergue Municipal in Nagera. Een zeer eenvoudige herberg met maar liefst 90 bedden.
Zie: http://www.panoramio.com/photo/3230313

3 mei: Santo Domingo
Zie verder week acht


----------------------------------
Klik op het landkaartje hierboven en je kunt de route van Marja van dag tot volgen op de kaart.

Marja is een promotor van de Vastenaktie. Steun de Vastenaktie via onderstaande link:
http://www.sponsorwandeling.nl/va.net?id=443&naam=MarjaCompostella

Marja bellen in Spanje heeft geen zin, elk telefoontje uit Nederland kost Marja veel geld, dan is ze snel door haar beltegoed heen.
Contact loopt via sms'jes naar Jan die deze website bijhoudt. Voor foto's zie ook:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakker/VanLePuyEnVelayNaarSantiagoDeCompostella#

  • 27 April 2010 - 05:49

    Camiel:

    Ola Marja,
    Zoveel voetstappen, zoveel mensen, zoveel verhalen. Zo leuk om je dag na dag te kunnen volgen. Het ga je goed. Ultreia e buen Camino

  • 28 April 2010 - 14:53

    Evine:

    Hoi Marja,

    Wat leuk dat Zen in jouw gedachten mee loopt. Klopt enigzins wel, want hij mag bijna dagelijks met ons mee op buitenrit. Dan loopt hij als een stoere leider voorop en zijn merries volgen braaf! Hij heeft het goed hier en geniet zichtbaar van de aandacht die hij krijgt.

    Succes met je reis!

    Liefs Evine

  • 30 April 2010 - 09:41

    Familie Hermsen:

    Veel groeten en loopplezier.Wij hopen op droog weer voor jou

  • 01 Mei 2010 - 13:05

    Miriam:

    Hi tante Marja,

    Je ziet er goed en fit uit!! Ik heb ook op google maps gekeken en het ziet er zo mooi uit daar!! Hopelijk is het weer ook zo lekker?!

    Veel succes en geniet ervan!!! Liefs Miriam

  • 01 Mei 2010 - 17:10

    Pierre Eijgenraam:

    Dag Marja,
    In het parochieblad las ik over je reis naar Santiago. Het blijkt dat het thuisfront je vorderingen "Op de voet" kan volgen. Leuk om erover te lezen. In 1997 ben ik ook naar Santiago gelopen, vanaf Arles. Mooie herinneringen komen boven.
    Hartelijke groet,
    buen camino en Ultreia!
    Pierre Eijgenraam (van de Salvatorkerk)

  • 03 Mei 2010 - 09:48

    Liz Knappert:

    hoop dat alles goed gaat, ik weet dat ik je verjaardad ergens in de drukte kwijt ben geraakt, maar dikke knuffels voor dit sterke stiertje! regen en kou hier na een paar dagen mooi, doe voorzichtig in de hitte
    heel veel liefs en ik mis je
    XXX
    LIZ

  • 03 Mei 2010 - 17:42

    Gerrit En Marry:

    Hallo Marja,

    Zie nu pas je korte koppie, lekker makkelijk zeker, het staat je goed! Lekker dat het lopen zo goed gaat en je conditie steeds beter wordt. Ik kan me voorstellen dat af en toe alleen lopen heerlijk is, als er zoveel mensen lopen.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Marja op weg naar Compostella

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 1172
Totaal aantal bezoekers 54145

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 25 Juni 2010

Marja op weg naar Santiago

Landen bezocht: