Week acht: van Najera naar de Tempeliers - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Week acht: van Najera naar de Tempeliers - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Week acht: van Najera naar de Tempeliers

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

09 Mei 2010 | Spanje, Carrión de los Condes

3 mei 2010: Santo Domingo de la Calzada.
Week 8 is ingegaan. Marja loopt nu al een week op de Camino Frances, de Spaanse hoofdroute naar Santiago. Ze meldt:
"Wind, regen en modder: dus vroeg een bed opgezocht in Santo Domingo de la Calzada. Een herberg met ruim 120 slaapplaatsen vlakbij een klooster van de Cisterciënzer zusters. Het heeft een aantal zaaltjes met 24 bedden.
Dit plaatsje telt meerdere refugios (herbergen), net als de andere dorpen en steden langs deze Camino. Dagelijks zoeken nu op elke etappe meer dan honderd pelgrims een slaapplaats in een refugio, hotel of op een camping. Op dit moment moeten er dus honderden, misschien wel duizenden pelgrims onderweg zijn vanuit allerlei plaatsen in Europa. En elke week worden het er meer.
Mijn beide medepelgrims uit de USA en Korea gaan al enkele dagen op eigen tempo verder. Ik loop veel alleen, af en toe samen met een of meer anderen. Ook Nederlandse Bob ben ik weer even tegengekomen."

4 mei 2010: Belorado (Castilla y Leon)
"Na wind, regen, hagel en snelweg een kleinere herberg gevonden: Albergue Cuatro Cantones. Er wordt voor ons gekookt Ons, dat zijn nu Helène - uit Frankrijk - en ik. Verder nog enkele Italianen.
Het was tussen de 2 en 5 graden. Voor de Pyreneeën had ik mijn jas naar huis gestuurd, dat scheelde in gewicht. Maar nu mis ik die warme jas toch wel. Ik draag overdag mijn thermo-ondergoed. Verwachting voor morgen: nat en koud, een zware etappe bij mist en regen."

5 mei: San Juan de Ortega
"De neerslag viel mee. Geen regen vandaag. Er lag nog sneeuw van gisteren, denk ik. Morgen kom ik in Burgos, vandaag zijn Helène en ik in een spartaans aandoend klooster San Juan de Ortega. Zojuist ben ik weer het Zwitserse paar tegengekomen en Engelse Paul. Verder geen bekenden gezien. We eten vanavond de beroemde knoflooksoep. De befaamde pater is dood, maar de traditie gaat door.
St Juan de Ortega is een nederzetting van misschien 10 huizen en een refugio dat net als de kerk in ongeveer 1200 door St.Jan is gesticht."

6 mei: Burgos
"En dan ben ik nu in Burgos.
Het is een grote stad, wel 10 km door industrieterrein lopen. Het heeft niet geregend, maar het is wel fris. Ik ben nu in de gemeentelijke herberg. Die ligt vlak achter de kathedraal. Nieuw groot en schoon en warm. Wat een verschil met gister, dat was een historische plek die niet gerenoveerd is. Heb de kathedraal al bezocht, veel Spaanse romantiek of hoe het ook heet. Veel goud en tierlantijnen toch wel indrukwekkend dat het allemaal zo oud is. In de oudste kapel in de kathedraal staat een beeld van Sint Nicolaas. Komt ie toch een beetje uit Spanje ipv Bari waar hij begraven ligt. Lopen gaat prima. Heb veel tijd om te denken, maar vaak verwaaien de meeste gedachten weg met de wind.
Vooral na het lopen denk ik aan iedereen thuis en soms aan het werk met collega's en cliënten. Doe de cliënten de hartelijke groeten vooral ook fam vd Bijl en Crum. Maar ook alle anderen die er naar vragen.
Een dikke knuffel voor iedereen en een kus voor Jan, Hanna en Nienke."
Aan het begin van de avond gaat Marja nog even naar de mis in de kathedraal. Daarna aan de maaltijd met op het menu tortilla e aguacate met natillas als toetje.

7 mei: Hontanas
"Gisteren in de kathedraal inderdaad nog de zegen gehad. Na de Alberge Municipal in Burgos was het vandaag een lange wandeling door de regen naar - alweer - een Alberge Municipal, dit keer in Hontanas. De normale temperatuur in deze tijd is 25 graden, vandaag echter koud."

8 mei: Boadillo del Camino
Driekwart bewolkt, 30 graden en geen regen onderweg. In het dorpje Boadillo del Camino staat de "Albergue en el Camino", met tuin, zwembad en restaurant. Mijn voeten hebben gezwommen.
http://www.panoramio.com/photo/9092413
http://www.panoramio.com/photo/14605593

9 mei: Carrion de los Condes
Op deze moederdag ben ik gearriveerd in een van de drie kloosters van het stadje Carrion de los Condes, een zusterklooster van de parochie. Onderweg kom ik af en toe bekenden tegen, zoals Hélène. En verder honderden onbekende pelgrims. Elk plaatsje op deze route heeft wel een of meer herbergen. Veel kleine dorpjes, zoals gisteren Boadillo del Camino, blijven alleen nog bestaan dankzij de peregrinos.


----------------------------------
Klik op het landkaartje hierboven en je kunt de route van Marja van dag tot volgen op de kaart.

Marja is een promotor van de Vastenaktie. Steun de Vastenaktie via onderstaande link:
http://www.sponsorwandeling.nl/va.net?id=443&naam=MarjaCompostella

Voor foto's van deze route, zie:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakker/VanLePuyEnVelayNaarSantiagoDeCompostella#

Meer websites van pelgrims naar Santiago de Compostella vind je op:
http://camino-de-santiago.startpagina.nl/

  • 04 Mei 2010 - 11:17

    Camiel:

    ....en buiten die 1000-en pelgrims op weg lopen er ook nog zoveel met je mee. Ik heb m'n dagboekje er ook nog maar even bij genomen. Mocht je in Burgos willen overnachten, dan gun ik jou ook de warme gastvrijheid van de Albergue parochial de Peregrinos Emaus (Calle San Pedro Cardeña 31 Bis)

    "Wandelen met God,
    Zonder woorden -
    elkaar begrijpen,
    één zijn.
    Voeten op de aarde.
    Kruin naar de hemel.
    Hart dat warm loopt"

    Ultrei Marja, het ga je goed

  • 04 Mei 2010 - 18:54

    Fransien Berends:

    Je doel is bijna bereikt Marja, voor het geen je nog te wachten staat wensen we je veel succes en kracht toe, ook van Mw. Smit en Mw. Dehnert. We missen je allemaal en hopen je snel weer terug te zien. Groetjeeeeeeeeeeeeeeees!!! en tot gauw.

  • 05 Mei 2010 - 13:04

    Gemmie Dibbets :

    hoi Marja

    ik heb het al eerder gezegd willen is kunnen zeker met gods kracht kop meid je kan het en ik weet met vele dat je er voor gaat toy toy gemmie

  • 05 Mei 2010 - 18:23

    Dionne:

    Hoi Marja,
    Dionne hier, vriendinnetje van Nienke ;-)
    Wat geweldig dat je zo de tijd neemt voor jezelf, in de natuur, voor alles waar je aan toe bent.
    Inspirerend!

    Veel succes op je verdere (spirituele) tocht, geniet nog met volle teugen. Nienke heeft me een van de herbergen laten zien op google street view, met het terras boven de vallei: PRACHTIG. hmm, om jaloers op te worden. hihi

    Veel succes nog met de laatste 51 loodjes.

    Groetjes,

    Dionne

  • 09 Mei 2010 - 11:26

    Rob Mascini:

    Hoi marja...
    Indrukwekkend hoor zo'n tocht. Hier zien en horen we over het koude weeer in Noord Spanje. maar je loopt kennelijk de warmte tegemoet! maar vooral moet zo'n tocht je met al je gedachten, al of niet verwaaid, toch wel erg veel 'doen'! Als je compostella binnekomt kijk ik op de webcam voor de ingang van de kathedraal..... zie ik je aankomst en leg een bloemetje hier voor je neer!
    groetjes van huub en rob

  • 10 Mei 2010 - 12:23

    Erna:

    lieve Marja, alle weertypen en goden heb je nu wel gehad, denk ik zo.. had je al tijdens sneeuwval gelopen? jammer van die winterjas, ja, ik had de mijne ook al weggehangen, gewassen en al, en afgelopen week waren wij op vakantie met henk's moeder, in een huisje tegen de belgische grens. en koud dat het was.... maar jij loopt gelukkig de zon tegemoet.er waren daar in zuid brabant ook heel veel paarden, en ik vroeg me opeens af hoe het met Zen gaat. en of hij nu ook maatjes heeft zoals de kudde die bij de paardenmaat liep te grazen zondag, de wei was net iets minder modderig als toen wij erdoor banjerden. gisteren was de schaapskudde in westerveld, de lammeren zijn al behoorlijk groot. en de specht heb ik ook al weer gehoord en gezien. jij zal ook wel veel vogels gehoord hebben, en uilen? fijne reis verder, liefs erna.

  • 10 Mei 2010 - 19:58

    Fia:

    Hey Marja
    knap dat je al zover bent gekomen,ik zou met de fiets, nog niet zo ver zijn gekomen? je zit vaak bij mij in gedachten en brand vaak een kaarsje voor jou.De clienten missen jou erg,en zullen blij zijn dat je weer terug bent in het land, maar je moet nog even en dat gaat jou ook lukken, geniet nog maar lekker voordat je het weet is het voorbij zet hem op tot gauw liefs Fia.

  • 11 Mei 2010 - 17:41

    Gemmie:

    marja sterkte je doel komt in zicht hou vol we denken aan je gemmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Marja op weg naar Compostella

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 907
Totaal aantal bezoekers 54154

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 25 Juni 2010

Marja op weg naar Santiago

Landen bezocht: