Week vijf: Marsolan tot Sauvelade - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Week vijf: Marsolan tot Sauvelade - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Week vijf: Marsolan tot Sauvelade

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

19 April 2010 | Frankrijk, Arthez-de-Béarn

Marsolan 12/4:
Het is maandag in Frankrijk, bijna alles is dicht. Kerk van Lectoure bekeken en door gelopen tot Marsolan waar ik macaroni, linzen, geitenkaas en havermouttoetje krijg. Verder slaap ik alleen in deze herberg.

Condom 13/4:
Zit vandaag in een grote "gite communal" in Condom. Wilde eigenlijk boodschappen doen en bij de kathedraal langs. Maar in plaats van zelf te gaan koken, kan ik in de herberg goedkoper de "plate du jour" eten.
Mijn blaren heb ik opgelopen doordat mijn schoenen in Moissac niet droog waren. Het is zeer gevoelig, maar met goede blarenpleisters en één of twee paracetamolletjes in de ochtend kan ik er de hele dag weer tegen.

Eauze 14/4:
Op 33 km van Condom ligt Eauze, daar waar Armagnac gemaakt wordt. De hele tocht was met prachtig weer en de laatste kilometers met een Belgisch paar gelopen. De blaren vallen mee, dankzij Sint Paracetamololie. De schijnheilige Sint Paracetamol schijnt door verschillende pelgrims aangeroepen te worden. De blaar zit bij het nagelbed, dat maakt het zo gevoelig.
Voor de tweede keer zit ik met de Nederlandse Bob (70 jaar) in een herberg. We gaan samen eten.
Een knuffel en een kaarsje voor de jarige ma B. En voor pa B. die vandaag het sacrament van de zieken ontvangt.

Nogaro 15/4:
Neen, ik ben niet in Japan verdwaald. Nogaro heeft een herberg waar ik een bed heb gevonden met nog 13 anderen op één kamer. Ben ik net mijn oordopjes kwijt! Verder alles goed.
In Nogaro staat een bordje waarop staat dat Santiago nog 972 km is.

Aire-sur-l'Adour 16/4:
Na ruim 20 km ben ik in een geweldige herberg aangekomen in Aire-sur-l'Adour, samen met een Franse jongedame. Onderweg veel zon. Boeren ploegen en eggen. Wijnplanten tonen hun eerste blaadjes. Japanse kers en seringen in volle bloei. Nieuwe pelgrims ontmoet uit Oostenrijk, Frankrijk en Nederland.
De herbergier, André, geeft ons beiden een voetmassage. Hij heeft de blaar en de eksteroog verzorgd. Mijn voeten voelen goed aan. Hij heeft de tocht 8 keer gelopen. Zijn vrouw Odille ook enkele malen. Ik ga om half tien naar bed.

Arzacq-Arraziguet 17/4:
Bedankt voor al jullie lieve wensen. Vandaag een lange warme route naar Arzacq-Arraziguet. Heb een kudde stieren zien rennen, een hertje zien springen, veel salamanders zien wegkruipen, enkele paarden gefluisterd, in kapelletjes gezongen en de eerste toppen van de Pyreneeën gezien. Vandaag eten we quiche en salade.

Arthez-de-Béarn 18/4:
Vandaag een lange etappe bij warm weer. Zit nu met slechts 3 personen in een herberg. Dat was gister wel anders: 20 pelgrims en 4 toreadors. Dat is geen goede mix. Stierenvechten doen ze hier blijkbaar ook, maar niet bloedig. Het zijn 2 oude en 2 jonge mannen van een soort school, althans, dat stond op hun busje.

Sauvelade 19/4: Zie week 6.

Zie ook:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakkerhttp://picasaweb.google.nl/jam.bakker/VanLePuyEnVelayNaarSantiagoDeCompostella#

  • 14 April 2010 - 14:25

    Huub En Gemma:

    Hoi Marja,

    Wat bijzonder om zo je reis te kunnen volgen.
    We vinden je erg dapper en wensen je nog veel succes en mooie ervaringen.
    Enne we blijven je volgen hoor!
    Sterkte met je blaren.
    Groetjes Huub en Gemma

  • 14 April 2010 - 19:01

    Beatriz:

    hoi marja, ik hoop dat je snel kom en mijn moooi land ik ben beniw hoe daar vind.er is iemand dat je ook en lakkere massage kan krijgen??? sorry voor mijn nederlands .... ik vind je zo zo zo dapper!!!! dikke kus

  • 16 April 2010 - 09:01

    Theo Span:

    Geniet van je mooie reisbeschrijving en waan me zelf weer onderweg.
    veel sterkte!

    Theo

  • 17 April 2010 - 13:45

    Paulus:

    Hoi Marja,
    je lijkt goed in je ritme en in je vel te zitten, fijn hoor!
    Ik zou zo mee willen lopen.
    goede moed, geniet van de weg. Paulus

  • 17 April 2010 - 19:01

    Nienke:

    Fijn dat het nu lekker warm aan het worden is. Kun je misschien binnenkort in je tentje slapen?

  • 17 April 2010 - 20:51

    Jan:

    Nog zo'n 100 km lopen naar Saint-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën, je ziet nu de Bergen al. doe rustig aan hoor.

  • 18 April 2010 - 20:58

    Gerrit En Marry:

    Hallo Marja,

    Leuk om zo met een paar zinnen van iedere dag, iets van je reis te kunnen volgen. Hoe gaat het buiten de blaren praktische zaken met je? Ben benieuwd dat voor je voelt.

    Succes verder en groetjes!

  • 19 April 2010 - 06:28

    Debby:

    Ik lees met belangstelling je reisverslag. Het is fijn te lezen dat je het zo goed doet. (behalve de blaren dan).
    Ondertussen maakt Jan de tuin erg mooi, dus als je terugkomt heb je zeker wat om van te genieten.

    gr. Debby

  • 19 April 2010 - 11:09

    Christien Boers:

    Hoi lieve marja,
    Zo te lezen gaat het goed met je. Ik vind het heel knap wat je doet.Ik denk regelmatig aan je en mis je op het W.....ik spreek het wooerd maar niet uit.
    groeten van CHRISTIEN

  • 19 April 2010 - 16:52

    Gerard Buur:

    Hallo Marja,
    Alles naar wens zo te zien. Leuk om de reisverslagen te lezen en te weten waar je bent.
    Nog 900 km en dan zit het erop. Jan van Wely leeft ook mee in Elden en wenst je het allerbeste. Tot kijks .

  • 25 April 2010 - 07:37

    Patricia:

    Stiekem heb ik al wel eens met paps en mams meegekeken, wat super dapper dat je deze tocht loopt!
    Nu hopen op het verdwijnen van al haar blaren, en... Bob rustig aan doet, wow een man van 70 :) !
    Ik blijf het volgen!!
    Groetjes, Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Marja op weg naar Compostella

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 54169

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 25 Juni 2010

Marja op weg naar Santiago

Landen bezocht: