Week zes: van Sauvelade tot St.Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu Week zes: van Sauvelade tot St.Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Marja Bakker-van Houdt - WaarBenJij.nu

Week zes: van Sauvelade tot St.Jean-Pied-de-Port

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Marja

23 April 2010 | Frankrijk, Parijs

Sauvelade 19/4:
Na 18 km een pelgrimsherberg met half pension gevonden in Sauvelade in een een voormalig klooster. Morgen 13 km naar Navarrenx, om mijn tenen rust te geven. Groetjes allemaal uit Zuid Frankrijk.

Navarrenx 20/4:
Van hier nog 873 km naar Compostella. In het internetcafé La Taverne de Saint-Jacques heb ik eindelijk een internetplek gevonden en heb na lang zoeken in het Frans toch contact gekregen! Het toetsenbord is anders, maar typen gaat wel. Vandaag weer een korte etappe gedaan. Mijn rechter kleine teen is toch ontstoken nadat er een blaar opgezeten heeft bij het nagelbed. Het Pyreneeëngebied is prachtig. Nadat ik een heuvel opgelopen ben, is er een mooi uitzicht op de toppen. Vanmorgen was de wereld wat klein met veel mist, maar nu schijnt de zon weer volop. Het moeilijkste is om in het Frans een slaapplaats te zoeken. Maar in de meeste plaatsen is een gite-communal waar je voor 15 euro wel een slaapplaats kan vinden. Vandaag is ie complet, maar ik heb een privé adres bij l'Alchemist. Dat is een vegetarische filosoof. ik zit dus wel goed vandaag. Zo ontmoet je nog eens iemand. Kieken wat 't wordt.
Een lange etappe is 30 km, zoals gister en vandaag heb ik die in tweeën geknipt. Tussen de 20 en 25 km is goed te doen; heb geen spierpijn ofzo.

Aroue 21/4:
Het is prachtig weer: 25 graden!
Ik ga mijn tentje opzetten in de tuin van Maison Belevue, een witte boerderij tegen een berg geplakt, met zicht op de Pyreneeën. Ben hier in Aroue weer samen met Nederlandse Bob. Voor hem was er nog wel plaats in de herberg. Een Zwitserse vrouw viert haar 60ste verjaardag: erg gezellig dus hier. Verder zijn er verschillende Fransen (acht) en Duitsers (vier). Ik zie de halve maan en het is licht bewolkt met af en toe druppels. Het tentje moet er tegen kunnen.

Ostabat 22/4:
Ik heb heerlijk vrij en rustig geslapen in mijn tentje. Ik heb lang naar buiten liggen kijken. De ontsteking in mijn kleine teen is over (Reiki helpt, Erna!).
Vandaag was een vochtige en mistige dag. Jammer, geen vergezichten. Onderweg kwamen we langs de "Stèle van Gibraltar", op de plek waar drie Franse routes samenkomen: de wegen van Tours, Vézelay en Le Puy. Het plaatsje Ostabat zelf stelt weinig voor, maar is wel helemaal ingesteld op pelgrims. We overnachten in Maison Aneteia-Ospitalia. Er zijn nog twee matrassen op de grond.
Bob is weliswaar 70, maar het lukt hem de etappes te lopen zonder pijn in zijn knie nu hij rustig met me mee loopt. De meeste wandelaars lopen te snel zonder tijdig te rusten en te eten. Ik rust en eet wat om de anderhalf uur. En Bob dus nu ook al twee dagen. Zo is het goed vol te houden.

St.Jean-Pied-de-Port 23/4:
Onderdak gevonden in de herberg L'Esprit du Chemin in St.Jean-Pied-de-Port. Deze herberg wordt gerund door een Nederlanders stel, met hulp van heel veel vrijwilligers.
De Nederlandse dames (Adri met een gebroken pols en Esther) uit Gouda die ik onderweg af en toe tegenkwam, heb ik zojuist nog kunnen zien en spreken bij de poort. Zij gaan met hun partners terug naar huis en wellicht volgend jaar vanaf hier weer verder.

----------------------------------
Marja heeft geen fototoestel bij zich en bezoekt nauwelijks internetcafés.
Ondanks de reclame hieronder om Marja te bellen naar in Frankrijk, heeft bellen geen zin.
Weinig mensen hebben haar huidige telefoonnummer, want elk telefoontje uit Nederland kost Marja veel geld. Zij moet immers de kosten vanuit Nederland betalen als ze gebeld wordt. Dan is ze snel door haar beltegoed heen.
Het contact loopt via sms'jes naar Jan die deze website bijhoudt. Voor foto's zie ook:
http://picasaweb.google.nl/jam.bakker/VanLePuyEnVelayNaarSantiagoDeCompostella#

  • 20 April 2010 - 08:17

    Nienke:

    Week 6 alweer. Hoeveel kilometer loop je nou gemiddeld per week? Dat kun je al kijken nu.

  • 20 April 2010 - 11:48

    Marja:

    Lieve mensen bedankt voor alle lieve wensen.Heb even de tijd genomen om alle reakties te lezen. Heb vaak het gevoel dat ik toch niet alleen loop.
    Spoorloos trekt voorbij de twijfel; nooit meer zonder reisgenoot!
    Op zaterdag hoop ik in StJean-Pied-de-Port te zijn in een gite die gerund wordt door nederlandse vrijwilligers. En dan volgt de zwaarste etappe de beklimming van de pyreneeen. Ik zie er nu al naar uit.

    Een dikke knuffel voor iedereen, ook aan Zen. Hij draagt vaak mijn rugzak in gedachte

  • 20 April 2010 - 12:59

    Camiel:

    Ola Marja,
    Ik zie bijna met je mee.
    Geniet van de mooie lentetijd tijd in de Pyreneeën. Met jouw 1000K in de benen gaan ze je zeker niet te hoog. Geniet nog van de rust in het mooie Frankrijk. Op je spaanse pad vind je zoveel meer pelegrino's. Het ga je goed, jij met jezelf, stap voor stap......
    Buen Camino

  • 20 April 2010 - 14:03

    Gemmie:

    ha die marja
    fijn dat het goed gaat en je doel komt in zicht
    toy toy gr gemmie

  • 20 April 2010 - 20:55

    Erna:

    lieve marja, wat mooi om jouw verhalen zo mee te beleven. ik zal ook een kaarsje voor pa B. opsteken, dat geeft warmte,licht. Bij ons is alles ok, het veulen van dymphie de fries is geboren, (merrie) Imke, zo heeft Anne haar genoemd. Een kleine ondernemende dondersteen die steeds weg rent van moeders, die zo geen rust heeft. Jij had ook al een veulen gezien, schreef je. hier zijn nu ook al lammeren en veel pinksterbloemen. Ik heb ook al een nest ganzejongen gezien, 8 pluizebolletjes.Wat moet het heerlijk zijn om net als jou zo door de natuur te lopen. frankrijk is waarschijnlijk net iets verder dan ons koude landje. Liz is vanavond in een of ander buitenlands radio programma te horen, dat heb ik aanstaan, maar heb alleen veel engels gepraat gehoord, maar haar inbreng nog niet. Misschien vertelt ze er zelf nog over. ik zal je kleine teentje reiki sturen. neem je rust en tijd, kusjes van ons allen, erna.

  • 21 April 2010 - 12:06

    Wilma:

    Hallo Marja,

    Meid wat doe je het goed. Je bent al een heel eind op dreef.
    Volhouden he.
    Wat jammer van je kleine teen, maar misschien gaat het gauw over.
    Marja nog heel veel wandel plezier, en geniet van de mooie omgeving.
    Groetjes

  • 24 April 2010 - 03:58

    Valeria:

    van harte gefeliciterd
    met je vejaardag
    ik mis je
    succes een dikke knuffel
    valeria

  • 24 April 2010 - 07:47

    Debby En Nico:

    Vanmorgen zagen wij op de kalender dat je vandaag jarig bent. Je hebt vast wel iemand om een taartje mee te eten. Bij deze van harte gefeliciteerd!

  • 24 April 2010 - 08:18

    Loes En Christien:

    Hoi lieve Marja ,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.We branden vanavond een kaarsje voor je.
    Heb het goed en geniet van de weg.
    Vrede en alle goeds.

    Loes en Christien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Marja op weg naar Compostella

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 54143

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 25 Juni 2010

Marja op weg naar Santiago

Landen bezocht: